Farahaini Dellah

a dream is only a dream until you decide to make it real.
potassiumsulfate:

this is 1 of my favourite pics. so pls reblog as much as u like :)

potassiumsulfate:

this is 1 of my favourite pics. so pls reblog as much as u like :)

dazily:

I went to this book store and their books were wrapped up in paper with small descriptions so no one would “judge a book by its cover”

dazily:

I went to this book store and their books were wrapped up in paper with small descriptions so no one would “judge a book by its cover”

(via beautifulniqabis)

One of my students thought my name is Sofea, not Farah. He gave me a present stated name  ’Ustazah Sofea’. While he give it to me, I asked him ‘Are you sure to give this to me?’ He replied ‘Yes Ustazah!’. Errk!~ Ok, but are you sure? Yesss, ustazah!~ Do you know my name right? Yes, Ustazah Sofea. Ok then, thank you Irsyad, take care yourself, may Allah bless you.

Yaa, he thought my name is Sofea cause there’s no other teachers named Sofea at the school. 

Today I’m Sofea, but I’m not Sofea.

Subhanallah, cantik kronologi yang Allah atur buat aku

19/5- Tamat kerja sebagai guru ganti KAFA+ ada jamuan sambutan hari guru peringkat sekolah

-Tamat lesen P

21/5- Gi Klinik Gg for impacted tooth, perbaharui lesen, gi kedai buku

23/5- birthday Ummi+ ujian medsi at Uitm machang.

Selamat Hari Guru buat semua pendidik :)

Umi dan Arwah Abah

Kak Ati, Kak Anah, Abang Epat Kak Farah :)

Cikgu-cikgu PASTI Nurul Iman

SK Mengabang Telipot

SMKA Tok Jiring

SMKA Sheikh Abdul Malek

Bakal Pensyarah saya di Universiti

10 Mei 2014
Dewan SHAMS
Majlis Anugerah Kecemerlangan 2014 :)

10 Mei 2014

Dewan SHAMS

Majlis Anugerah Kecemerlangan 2014 :)

Mereka anak-anak syurga, 

Usia 10 tahun beza dengan aku

Marah dengan bengis pilihan terakhir kalu mereka nakal.

Marah mereka kalu tak dengar kata dengan niat mendidik,

Semoga mereka faham kenapa cikgu ni marah, bukan marah sebab benci, tapi marah sebab sayang. 

Dan mereka benar-benar menguji kesabaranku. Namun hati beringat bahawa mereka anak-anak syurga, yang suci daripada sebarang dosa.

Sedih hati lihat mereka semasa buat amali solat.

Mereka Islam dari kecil, Melayu. Mak ayah pun Islam, tapi kenapa macam tak pernah solat je kat rumah. Mereka tak ajar atau anak yang tak belajar. 

Tapi, bila nak solat semua tunggang langgang, sekali bagitau sekali tu je betul. Padahal solat perkara basic. Tapi takpa, akan ku ajar, tegur dan betulkan selagi boleh. Mereka anak-anak syurga yang suci, fitrahnya memang elok. Cuma yang dewasa seperti aku inilah yang sepatutnya membetulkannya sementelahan diberi peluang dan ruang untuk mengajar mereka. 

Setiap kali mengajar mereka, aku sering terpikir, masa zaman anak-anak aku nanti adakah masih ada penekanan amali solat sebegini? 

Aku nekad akan mengajar mendidik dengan baik, bukan sebab elaun yang ciput tu, tapi lebih kepada mahu berkongsi ilmu yang tidak seberapa. Semoga akan datang anak-anak aku yang insya Allah akan ada dapat guru-guru yang baik dan tegas, mengajar mereka sehingga berjaya. Dan aku mesti jadi guru yang seperti itu. What i give, i get back. Mungkin sepuluh tahun nanti baru kuhadapi situasi sebagai ummi. 

Mendidik, bukan sekadar mengajar.